Hoe is bekend dat Callisto geen kern heeft?
Undo
2013-09-26 09:47:51 UTC

Mijn astronomieboek beweert dat wetenschappers hebben ontdekt dat Callisto, een maan van Jupiter, geen hete innerlijke kern heeft. In feite, zegt het, heeft Callisto een kern die veel lijkt op de kern van een komeet.

Is dit nog steeds een geaccepteerde theorie, en hoe werd deze informatie ontdekt?

Een antwoord:
Manishearth
2013-09-26 12:20:46 UTC

Het kan een (silicaat) kern hebben, maar het is erg klein. Er is ook de mogelijkheid van een interne "oceaan" van vloeibaar water. Momenteel is de meest waarschijnlijke samenstelling die van gesteente en ijs, waarbij de dichtheid van gesteente gestaag toeneemt naarmate men dieper graaft (dit staat in schril contrast met planeten zoals de aarde, waar er discontinuïteiten zijn in de dichtheid tussen lagen ). Planetaire differentiatie heeft niet merkbaar plaatsgevonden omdat Callisto niet getijdelijk verwarmd is.

De compositie kan nooit volledig worden bepaald - de compositie van een bolvormig lichaam kan niet worden volledig onderscheiden van alleen rotatie en vertaling 1 . We kunnen echter redelijke inschattingen maken. In principe kunnen we de totale massa en het traagheidsmoment berekenen door de rotatie en revolutie te observeren. Aangenomen dat de dichtheid ρ radiaal varieert, krijgen we de volgende twee vergelijkingen:

$$ M = \ int \ rho \ pi r ^ 2dr $$

$$ I = \ int (\ rho \ pi r ^ 2dr) r ^ 2 $$

Deze bepalen ρ niet helemaal, maar met andere redelijke aannames over de samenstelling en de mate van planetaire differentiatie die het kan hebben, kunnen we krijg een goede schatting voor ρ.

1. Het kan worden bepaald of we een groter zwaartekrachtveld nemen en het draaien, maar dit waagt zich in het Aristotlean "Geef me een plek om op te staan, en ik zal de aarde verplaatsen". zone van gedachte-experimenten.