Welk deel van de planetaire systemen is gevonden met 'Hot Jupiters'
user8
2013-09-25 13:08:51 UTC

Volgens de NASA-website "De vreemde aantrekkingskracht van Hot Jupiters", is een van de belangrijkste soorten exoplaneten die zijn gedetecteerd Hot Jupiters.

Dit zijn kolossale werelden die in een baan om hun moedersterren cirkelen en een fractie van het licht van de ster blokkeren wanneer deze ervoor doorgaat.

Planeten die zo groot zijn als Saturnus tot veel groter dan Jupiter, die binnen een paar dagen in een baan rond hun moederster draait. Iets wat ons zonnestelsel niet heeft.

Welk deel van de sterrenstelsels heeft Hot Jupiters in hun systemen? Is het zo dat Hot-Jupiter-loze systemen zoals de onze ongebruikelijk zijn?

Drie antwoorden:
MBR
2013-09-25 13:33:37 UTC

In 2011 waren ongeveer 20% van de gevonden exoplaneten hete Jupiters. Dat is veel, maar het is sterk bevooroordeeld, simpelweg omdat er de gemakkelijkste planeten zijn om te detecteren. Je kunt exoplaneten detecteren door middel van doorvoer (dat betekent dat de planeet voor zijn gastster passeert, wat de helderheid van de waargenomen ster tijdens de doorvoer vermindert), hete Jupiters die dichter bij hun gastster staan ​​en groter dan kleinere planeten zullen daarom gemakkelijker te bereiken zijn. detecteren. Je kunt exoplaneten detecteren met radiale snelheid, wat betekent dat je variatie in de positie van de gastster detecteert als gevolg van de zwaartekracht van de planeet. Hoe dichterbij en hoe zwaarder de planeet is, hoe groter de variatie zal zijn, en dus hoe gemakkelijker te detecteren.

Daarom is het belangrijk om te zeggen "In 2011"; naarmate onze detectietechnieken (en telescopen) verbeteren, zou het aandeel hete Jupiters moeten afnemen.

Bewerken: Om dat in perspectief te plaatsen, kun je dit artikel van Jason lezen Wright waarin hij de "echte" verhouding probeert te schatten van hete Jupiters die rond "normale" sterren draaien (sterren van het type F, G en K). Deze verhouding is eigenlijk veel kleiner dan de momenteel waargenomen verhouding, ongeveer 1,2%.

drie kwart? dat is veel meer dan ik had verwacht. Heeft u referenties die u in uw antwoord kunt opnemen?
Sorry, ik heb het verkeerde nummer (ik heb het verward met eerdere schattingen). Ik heb een betrouwbaarder nummer gezet met een goede referentie; Ik voeg ook wat details toe over de "echte" verhouding die je zou kunnen verwachten.
Geen excuses nodig - dit is een uitstekend antwoord en beantwoordt beide vragen die ik had heel mooi.
Rob Jeffries
2015-01-29 19:46:37 UTC

Ik ben het volledig eens met het antwoord van MBR. Het aantal is eigenlijk $ 1,20 \ pm 0,38 $ procent, wordt gepubliceerd door Wright et al. (2012) en is de fractie van F-, G-, K-sterren met een hete Jupiter die wordt gedefinieerd als groter dan 0,1 Jupiter-massa en een omlooptijd van minder dan 10 dagen. Tabel 2 van dat artikel geeft een overzicht van de resultaten van andere werknemers, die tussen 0,5 en 1,5 procent behalen. Het artikel bespreekt ook observationele biases, waaronder metallicity.

Het is al lang bekend dat de incidentie van nabije planeten hoger is rond meer metaalrijke sterren. Er is ook een vooroordeel waardoor het gemakkelijker is om planeten te vinden rond metaalrijke sterren, terwijl de gemiddelde ster in de zonnebuurt enigszins metaalarm is in vergelijking met de zon.

Een studie door Gonzalez (2014) verzamelt onze huidige kennis van exoplanetaire systemen en hun metalliciteit, waardoor een planetaire incidentie wordt afgeleid $$ P_ {planet} = \ alpha 10 ^ {\ beta [Fe / H]}, $$ met $ \ alpha = 0,022 \ pm 0,007 $ (dwz 2,2 procent), $ \ beta = 3,0 \ pm 0,5 $ en waarbij [Fe / H] de gebruikelijke logaritmische verhouding is tussen de metalliciteit van de ster en de metalliciteit van de zon. (d.w.z. de zon heeft [Fe / H] = 0).

Deze berekening wordt gedaan voor reuzenplaneten met een omlooptijd van minder dan 4 jaar, dus ze zouden niet allemaal als hete Jupiters worden geclassificeerd. Kortom, het nummer gegeven door Wright et al. is gemiddeld ongeveer goed, maar het is hoger voor sterren met een hogere metalliciteit.

Jack R. Woods
2016-04-20 00:17:11 UTC

Gewoon voor de lol heb ik een beperkte analyse gemaakt van planeten met de grootte van Jupiter, gevonden met behulp van radiale snelheid of astrometrie (meestal de eerste) technieken met de volgende criteria: 1) Gegevens uit de online bronnen http: // exoplanet. eu / catalog / bd% 2B15_2375_b / en http://www.exoplanets.org/ geven planeten die zijn ontdekt tot en met april 2016. 2) Msini: 0,5-10 M (J) 3 ) Afstand tot ster minder dan 58 parsec. 4) Planeten tot 5200 dagen (of 6AU) 5) Alleen gegevens van K, G of F dwergen op hoofdreeks (V of IV / V). Dit was een poging om observationele bias te minimaliseren. Ik vond nog steeds een uitgesproken piek in Jupiters met perioden van minder dan 50 dagen, maar minder uitgesproken bij het plotten tegen afstand (sma). Ik vond echter ook pieken in het aantal Jupiters op iets verder weg dan de aarde en op een afstand die ongeveer gelijk was aan het begin van de asteroïdengordel in het zonnestelsel. De aardpiek is veel breder en verdwijnt in het periodehistogram. Deze gegevens worden gedomineerd door planeten in een baan om G-sterren 89 van 139 (107 van 171 planeten). Interessant (of niet) is er een piek in Jupiters die zich in "meerdere Jupiter-systemen" bevinden rond de baan van Venus die de aardpiek "uitspoelt". Het percentage van "hete Jupiters" hangt af van de definitie, maar 22 van de 171 hebben een periode van minder dan 50 dagen en 13 hebben een baan van minder dan 0,1 AU. Als iemand geïnteresseerd is in meer details van mijn resultaten, stuur me dan een e-mail.

@RobJeffries Zie bovenstaande opmerking. Kan er nog steeds een "observationele bias" zijn die ik mis?
Ja, er zijn enorme vooroordelen die de detectie van hete Jupiters bevorderen en uw procedure heeft die helemaal niet geminimaliseerd.
@RobJeffries Mijn excuses voor mijn onwetendheid. Mijn vraag aan jou zou zijn: denk je dat het mogelijk is dat het HARPS-project, dat nu al meer dan 10 jaar sterren van minder dan 58% in de gaten houdt, enkele planeten van Jupiter-grootte heeft gemist, met perioden van ongeveer die van Jupiter of minder, in een baan sterren waar ze naar hebben gekeken? Er is een afname in het aantal ontdekkingen (van de 107 "Jupiters" gevonden in dit bereik rond G-sterren zijn er slechts 18 gevonden sinds januari 2012/2 daarvan bevonden zich in hetzelfde systeem en drie werden gevonden in systemen die al een dichterbij hadden. in "Jupiter" gedetecteerd).
En misschien moet ik mijn excuses aanbieden voor de mijne. Ik had aangenomen dat je te maken had met een oudersteekproef die onvolledig was. Als het HARPS-project elke F, G, K-ster binnen 58% met uniforme gevoeligheid en bemonstering gedurende 10 jaar heeft onderzocht, dan zouden ze inderdaad zeer compleet moeten zijn voor alle Jupiters met perioden van minder dan bijvoorbeeld 5 jaar, behalve die rond jonge sterren . Als ze echter geselecteerde samples hebben geobserveerd, met instrumenten met variërende (toenemende) gevoeligheid, dan vermoed ik dat er nog steeds een voorkeur voor hete Jupiters aanwezig is, vooral onder de K-dwergen.