Wat is de huidige routine van de moderne astronomie?
SF.
2013-09-26 19:05:25 UTC

Met zowat alle zichtbare sterren gecatalogiseerd, gemeten en gefotografeerd, lijkt het erop dat het hoofdstuk is gesloten. Ik realiseer me dat terwijl amateurastronomie groot is in het catalogiseren van alle asteroïden in het zonnestelsel, de "Big Boys" nu voornamelijk bezig zijn met het ontdekken van extrasolaire planeten. Maar dat is zeker niet alles. Natuurlijk is er veel uniek onderzoek, nieuwe, onverwachte ontdekkingen, diverse "vreemde" onderzoeken zoals SETI, enzovoort, maar ik zou graag willen weten wat het "dagelijkse brood" is van elke astronoom tegenwoordig?

Wat zijn de huidige typische , routine taken van een gemiddelde professionele astronoom? Wat wordt er geobserveerd / gemeten / gezocht? Welke uitdagingen nemen de meeste moeite en tijd in beslag? Of heb ik het mis als ik aanneem dat er überhaupt zoiets bestaat, en dat elk observatorium een ​​unieke sneeuwvlok is?

Ik zet deze vraag in de wacht omdat er bijna net zoveel mogelijke antwoorden zijn als er werkende astronomen zijn. Het heeft een solide antwoord (dus ik denk niet dat het moet worden verwijderd), maar we willen niet dat iedereen die in het onderwerp werkt, zin heeft om zijn eigen schema op te schrijven. Misschien zou het antwoord een canoniek antwoord kunnen worden dat alles documenteert wat moderne astronomen doen.
@JonEricson: Hoe meer unieke antwoorden er zijn, hoe minder "dagelijks brood" ze worden. Als het echt zo is "er zijn bijna net zoveel mogelijke antwoorden als er werkende astronomen zijn", dan is de laatste zin van mijn vraag van toepassing en zou het antwoord moeten bevatten. Desalniettemin geeft het antwoord van MBR me een heel goede aanwijzing over wat ik kan verwachten.
Trouwens, de vraag was niet alleen ijdele nieuwsgierigheid. Als schrijver heb ik (inmiddels veel te lang) een verhaal, met twee van de hoofdrolspelers als astronomen. Hoewel de moderne astronomie zelf geen grote rol speelt, wilde ik hun "nachtelijke activiteiten" net voordat ze door de plot worden meegesleurd en in rollen gegoten die ze niet echt klaar zijn om te vervullen.
Een antwoord:
MBR
2013-09-26 19:39:28 UTC

Wat je zegt is niet helemaal waar: de zoektocht naar exoplaneten is duidelijk intensief, maar het is verre van het enige waar astronomen naar kijken. Meestal, in twee woorden, is de situatie: resolutie & golflengte . Ongeacht het veld (als je geïnteresseerd bent in sterrenstelsels, interstellair medium, sterren enzovoort), wil je meer resolutie om kleinere schalen op te lossen (de meeste sterren zijn nog steeds punten, zelfs met onze beste telescopen, of we zijn nog ver verwijderd van het oplossen van individuele sterren in melkwegstelsels!), om meer informatie te hebben, om de onderliggende fysica beter te begrijpen. U wilt meer golflengte, want spectroscopie geeft u veel meer fysieke informatie dan bijvoorbeeld een enkele golflengte-waarneming. En het combineren van beide is soms een uitdaging: waarnemingen met hoge resolutie in infrarood zijn niet zo eenvoudig, en het kan cruciaal zijn voor sommige velden (als je ooit een stervorming wilt zien, kun je deze beter in infrarood observeren, aangezien deze baby is ingebed in zijn gaswolk die zijn straling zeer efficiënt afschermt).

Dat gezegd hebbende, de routinetaken van een astronoom zouden zijn:

1. informatie uit de huidige gegevens halen. Het omvat veel codering, met Python, IDL of meer specifieke astronomie-georiënteerde talen als IRAF of MIDAS. Datareductie is een belangrijk onderdeel van het werk, omdat het in het algemeen een uitdaging is om gegevens te extraheren uit het onbewerkte signaal dat u krijgt.
  2. schrijf papers over deze gegevens en de afgeleide informatie
  3. lees veel papers om op de hoogte te blijven van de laatste ontdekkingen van andere teams
  4. schrijf voorstellen om meer observatietijd / betere observaties / grotere telescopen te vragen
  5. drink veel koffie

De eerste drie punten nemen waarschijnlijk bijna evenveel tijd in beslag voor elke astronoom; punt 4 kost nog meer tijd voor oudere astronomen; punt 5 is ook cruciaal voor al het goede dat uit discussies over een goede oude kom koffie naar voren komt.

Aanvullingen:

Om te beantwoorden aan uw opmerking en om u een overzicht te geven van het huidige onderzoek, kan ik denken aan:

• Hershel-gegevens in infrarood. Met deze gegevens proberen mensen het interstellaire medium en de stervormingsprocessen in onze melkweg, de vorming van vroege melkwegstelsels en de chemische samenstelling en evolutie van het heelal beter te begrijpen.
  • Planck-gegevens in langere golflengte. Deze gegevens zijn nuttig om het eerste tijdperk van het heelal te begrijpen (zoeken naar anistropie in de CMB), maar ook om een ​​andere kijk op de melkweg en het interstellaire medium in deze golflengten te hebben.
  • Heel Grote telescoopgegevens. Er zijn veel verschillende soorten gegevens van deze telescoop, meestal in het zichtbare en infrarode bereik, en meestal in spectroscopie. Bijna alles wordt met deze gegevens bestudeerd, van de evolutie van sterrenstelsels tot sterren in de nabije sterrenstelsels.
  • ALMA-gegevens in millimeter / submillimeterbereiken. Dezelfde soort objecten worden bestudeerd met ALMA en Herschel: vroege sterrenstelsels, interstellair medium en moleculaire wolken. Hoe sterrenstelsels ontstaan ​​en evolueren? Hoe sterren worden gevormd? In welke omgeving? Wat zijn de dominante processen bij stervorming?
  • HESS-gegevens, in het bereik van gammastraling. Gammastralen bieden een venster op het niet-thermische heelal, d.w.z. alle extreme gebeurtenissen die in het heelal plaatsvinden. Het kan waardevolle informatie geven over gammastraaluitbarstingen, supernovæ, AGN (de actieve galactische kernen) enz.

Dat is voor de grote projecten (met een sterke Europese inslag, sorry mensen, ik weet beter wat er aan deze kant van de oceaan wordt gedaan). Je kunt daaraan toevoegen alle missies om exoplaneten te bestuderen (zoals Kepler), missies om de planeten van ons zonnestelsel te bestuderen (Cassini, Huygens, Messenger, Juno, alle Mars-missies enz.), Plus alle andere faciliteiten over de hele wereld om te bestuderen van alles en nog wat, van stellaire dynamiek tot de samenstelling van de planeet. Het grootste probleem is altijd om te begrijpen hoe een dergelijke structuur (van de grootschalige structuren in het heelal tot kleinschalige structuren in de melkweg), object (van sterrenstelsels tot satellieten), fenomeen optreedt, vormt, verschijnt. Om te begrijpen wat de dominante fysieke processen zijn die spelen.

Astronomie is nog steeds op zoek naar data; hoe meer gegevens u heeft, hoe beter uw statistiek zal zijn, en hopelijk zal uw begrip ook beter zijn.

@SF .: Omdat ik een aantal astronomen heb gekend (professionals en maanlichters, om zo te zeggen), denk ik dat de vraag alleen op een zeer algemene manier kan worden beantwoord. Het is alsof je vraagt ​​wat programmeurs doen. (Ter info: drukknoppen en kijkpixels.)
Namens ons Britse publiek maak ik bezwaar tegen punt 5. (Moet "koffie en / of thee" zijn.;)