Hoeveel sterrenstelsels zijn er ontdekt?
Unicorn
2013-09-25 11:24:52 UTC

Ik weet dat Andromeda ons dichtstbijzijnde sterrenstelsel is. Maar hoeveel bekende sterrenstelsels zijn er ontdekt en wat zijn dat?

Twee antwoorden:
user8
2013-09-25 11:58:42 UTC

Ten eerste is Andromeda niet het dichtstbijzijnde sterrenstelsel. Volgens de op NASA gebaseerde pagina "The Dichtstbijzijnde Galaxies" werd het tot voor kort beschouwd als het Canis Major Dwarf Galaxy op ongeveer 42.000 lichtjaar afstand. Recentelijk is er echter een suggestie dat de dichterbij gelegen Omega Centauri Globular Cluster een verstoord dwergstelsel zou kunnen zijn ( een andere bron).

Nu, in antwoord op je andere vraag hoeveel sterrenstelsels er zijn - er is een wereldwijd project met de naam Galaxy Zoo dat tot nu toe probeert alle waargenomen sterrenstelsels te catalogiseren en classificeren, volgens de Galaxy Zoo voor astronomen -pagina, tot dusver hebben ze

• het volledige Sloan Digital Sky Survey spectroscopische monster en alle bestaande Hubble Space Telescope-onderzoeken (ongeveer 1,5 miljoen sterrenstelsels in totaal).

Afgebeeld: het Hubble Ultra-Deep Field dat meer dan 10.000 objecten bevat, waarvan de meeste sterrenstelsels zijn. De afbeelding is slechts iets meer dan 3 boogminuten in doorsnede - een klein stukje van de lucht.

Hubble Ultra Deep Field

Francesco Montesano
2013-09-25 13:00:37 UTC

Als je het aantal spectroscopisch bevestigde sterrenstelsels wilt weten, dan is het getal gegeven door UV-D ongeveer correct.

Maar het werkelijke aantal sterrenstelsels dat is waargenomen is een orde van grootte groter.

Het geval dat ik ken, is de Sloan Digital Sky Survey 3 (SDSS3): ze observeerden ongeveer een derde van de lucht met behulp van vijf verschillende filters tussen optisch en nabij-infrarood. Van alle gedetecteerde objecten zijn 208.478.448 sterrenstelsels. En van die 1,5 tot 2 miljoen zal het spectrum medio volgend jaar worden gemeten. Meer informatie hier

Bij dit aantal moet je de sterrenstelsels optellen die zijn waargenomen door onderzoeken in verschillende delen van de hemel, dieper dan SDSS (wat betekent dat ze zwakker en / of meer fare away-objecten).

Trouwens, als het geheugen me niet in de steek laat, geven schattingen ongeveer 10 ^ 10 sterrenstelsels in het waargenomen universum