Hoe kunnen we water detecteren op Marsachtige exoplaneten?
Rory Alsop
2013-09-27 00:32:54 UTC

Volgens gegevens van Curiosity bevat het stof van Mars ongeveer 2% water per gewicht

Dit werd niet eerder gedetecteerd, dus de indruk die we hebben gehad dat Mars ongelooflijk is droog moet mogelijk worden aangepast. Oké, het is nog steeds erg droog, maar er is potentieel winbaar water in hoeveelheden die door kolonisten kunnen worden gebruikt.

Maar dit soort dingen zou goed zijn om te ontdekken voordat je naar een andere planeet gaat, dus hoe kunnen we dit soort dingen detecteren zonder echt naar de oppervlakte te gaan en het plaatselijke vuil op te warmen?

Twee antwoorden:
user8
2013-09-27 03:02:16 UTC

Het zou moeilijk zijn om het gewicht per gewicht in het stof van een andere planeet te detecteren met de precisie die is gedaan voor de bodem van Mars.

Dit gezegd hebbende, zijn er een paar van manieren om de aanwezigheid van water te detecteren, en dat zou volgens "60 Billion Alien Planets Could Support Life, Study Suggests" (Gannon, 2013) zijn, om de aanwezigheid van wolken te detecteren.

Om te bevestigen dat de wolken waterwolken zijn, niet iets als ijzerdamp enz., volgens het webartikel "Hunting for Water on ExoPlanets" (bolding mine),

Met ESO's Very Large Telescope (VLT) heeft een team astronomen de veelbetekenende spectrale vingerafdruk van watermoleculen in de atmosfeer van een planeet in een baan rond een andere ster kunnen detecteren . De ontdekking onderschrijft een nieuwe techniek waarmee astronomen efficiënt naar water kunnen zoeken op honderden werelden zonder dat er ruimtetelescopen nodig zijn.

Rob
2019-09-12 08:53:53 UTC

Hoe kunnen we water detecteren ... zonder echt naar de oppervlakte te gaan en het plaatselijke vuil op te warmen?

De Hubble-ruimtetelescoop kan water detecteren vanaf 111 lichtjaar weg op de planeet K2-18 b. Het spectrum wordt gedetecteerd wanneer de planeet voor zijn zon passeert, de resultaten worden geanalyseerd om de samenstelling te bepalen.

NASA Goddard: " Hubble Finds Water Vapor On Distant Exoplanet", video uitgebracht op 11 september 2019.

Zie ook dit artikel: " Waterdamp in de atmosfeer van de bewoonbare zone van acht aardse planeet K2-18 b" ( 11 september 2019), door Angelos Tsiaras, Ingo P. Waldmann, Giovanna Tinetti, Jonathan Tennyson & Sergey N. Yurchenko:

"... Hier rapporteren we de detectie van een spectroscopische handtekening van water in de atmosfeer van K2-18 b - een planeet met acht aardmassa's in de bewoonbare zone van een M-dwerg $ [7] $ - met een hoge statistische betrouwbaarheid (Atmospheric Detecteerbaarheidsindex $ [5] $ = 5.0, ~ 3.6σ (refs. $ [8,9] $ span >)) Bovendien suggereert het afgeleide gemiddelde molecuulgewicht een atmosfeer die nog steeds wat waterstof bevat servaties zijn opgenomen met de Hubble Space Telescope / Wide Field Camera 3 en geanalyseerd met onze speciale, openbaar beschikbare algoritmen $ [5,9] $ .

... $ \ vereist {\ mhchem} $

Dit is de eerste atmosfeer die met zo'n hoog niveau van vertrouwen is gedetecteerd rond een superaarde met bewoonbare zone. Hoewel het $ \ ce {H2O} \ ce {+ H2-He} $ -geval het gunstigst lijkt, is deze voorkeur statistisch niet significant. Wat betreft de samenstelling bevestigen retrievalmodellen de aanwezigheid van waterdamp in de atmosfeer van K2-18 b in alle bestudeerde gevallen met een hoge statistische significantie. Het is echter niet mogelijk om de overvloed of het gemiddelde molecuulgewicht van de atmosfeer te beperken. Voor het $ \ ce {H2O} \ ce {+ H2-He} $ -geval hebben we de overvloed gevonden van $ \ ce {H2O} $ tussen 50% en 20%, terwijl het voor de andere twee gevallen tussen 0,01% en 12,5% lag. Het atmosferische gemiddelde molecuulgewicht kan tussen 5,8 AMU en 11,5 AMU liggen in het $ \ ce {H2O} \ ce {+ H2-He} $ -geval en tussen 2,3 AMU en 7.8 AMU voor de andere gevallen. Deze resultaten geven aan dat een niet te verwaarlozen fractie van de atmosfeer nog steeds bestaat uit $ \ ce {H2-He} $ . ".

Afbeelding van pagina 2:

Figure 2

Afb. 2 | Best passende modellen voor de drie verschillende geteste scenario's. Een wolkvrije atmosfeer met alleen H $ _ 2 $ O en H $ _ 2 $ -He (blauw), een wolkenvrije atmosfeer met H $ _ 2 $ 0, H $ _ 2 $ -He en N $ _ 2 $ (oranje) en een bewolkte atmosfeer met alleen H2O en H2-He (groen). Bovenkant: best passende modellen alleen. Onder: 1 $ \ sigma $ en 2 $ \ sigma $ onzekerheidsbereiken.

[5] Tsiaras, A. et al. Een populatiestudie van gasvormige exoplaneten. Astron. J. 155, 156 (2018).

[7] Montet, B. T. et al. Stellaire en planetaire eigenschappen van K2 Campagne 1 kandidaten en validatie van 17 planeten, waaronder een planeet die op aarde lijkt. Astrophys. J. 809, 25 (2015).

[8] Benneke, B. & Seager, S. Hoe onderscheid te maken tussen bewolkte mini-Neptunes en door water / vluchtig gedomineerde super-aardes. Astrophys. J. 778, 153 (2013).

[9] Waldmann, I. P. et al. Tau-REx I: een opzoekcode van de volgende generatie voor exoplanetaire atmosferen. Astrophys. J. 802, 107 (2015).